Logo for grundejerforeningen SMÅFOLKSVEJ

Lakolk og ny centerplads

2. etape forventes helt afsluttet i løbet af maj – der mangler nogle småjusteringer samt noget beplantning.

Der er i forbindelse med det nye lyskryds etableret videoovervågning, som gør det muligt for vej og teknik at sidde hjemme og regulere trafikken ved spidsbelastninger, som vi f.eks. oplevede ved sidste års Motorfestival.

Kommunen går nu i gang med projekteringen af 3. etape, som består i at videreføre rampen helt ned til stranden, hvilket vil give kørestolsbrugere mulighed for at komme på stranden. Rampen skal føre ned til en stor platform, hvor der også vil blive opført container- og pop-up butikker.

Rådgivende ingeniørfirma Fuldendt, Varde har i samarbejde med Tønder Kommune iværksat projektet ”Lakolk ny centerplads”.

Projektet omfatter udbygning og tilpasning af eksisterende vejkryds’ signalanlæg på Vesterhavsvej. Der etableres ny vendeplads for busser, indretningen af eksisterende P-plads ændres, hvor der bliver indpasset områder til leg og ophold. Foruden dette etableres ekstra parkeringspladser i området bag butikkerne.

1. etape – indretningen af eksisterende p-plads stod næsten klar i påsken 2018. Der mangler stadig ny slidbane på pladsen, men i det store hele er 1. etape gennemført. Butiksejerne, som i årevis har kæmpet for at holde sandet væk fra området, er lidt skeptiske over, at man nu bevidst har flyttet sandet op på pladsen.
Der er lige så mange meninger om resultatet, som mennesker man spørger, så tag cyklen/bilen og kør en tur til Lakolk ny centerplads og døm selv - om ikke andet, kan det være, du falder over et godt tilbud.

2. etape – udbygning og tilpasning af eksisterende vejkryds er påbegyndt og forventes færdigt inden påske 2019.